Miluj blížneho ako seba samého. Kto by s takýmto mravným imperatívom nesúhlasil? Ak sa však pokúsime nie len súhlasiť, ale to milovanie i žiť, zistíme, že to nie je ani samozrejmé ani jednoduché. Prvá prekážka je v otázke: Kto je môj blížny? Sú mi blížni všetci bez rozdielu. Má milovať Kosovský Albánec belehradského Srba, katolík protestanta, kresťan buddhistu, demokrat komunistu, heterosexuál homosexuála, feministka antifeministu, grínpisák riaditeľa Mc Donaldu…?
V hebrejskom prostredí mal výrok logické pokračovanie – „nenávidieť budeš svojho nepriateľa“. Slovo blížny je formálne zdôvodnené existenciou nepriateľa. Prečo by som hovoril o blízkom, ak by neexistovali vzdialení. Nepriateľ je ten, kto je mimo mojich kruhov, ten kto „nie je priateľ“, nepatrí do mojej krvnej skupiny. Svojou inakosťou spochybňuje môj svet. Čírou existenciou mi dáva najavo, že by som nechýbal, keby som nebol. Je iný. Ináč myslí, hovorí, zaujíma sa o iné veci. Ináč sa oblieka, počúva inú hudbu, smeje sa iným vtipom, jedáva iné jedlá… Keby bol svet knihou